Thursday, March 3, 2011

Ayah ...(part 1)

Al-Fatihah utk ayahdaku yg tercinta..

Ayah meninggal pada 12/02/11, selasa...9 rabiulawal 1432h...kul 205 ptg..
sakit jantung..

2 minggu (sabtu) sebelum ayah meninggal...dia call ak...

ayahda: balik tak hari ni?
anakda: tak tau lagi...kakak ade kelas hr ni...sepu(en nizam) keje jugak esok ni..
ayah tak sihat ke?
ayahda: tak sihat...demam batuk...mlm takleh tido ...
anakda : ayah gi la hospital...jgn duk tahan sakit tu..
ayahda: ayah taknak gi...kalu mu balik baru ayah nak gi...
anakda: takpe la ayah..hari ni kita balik...

runsingnya aku bila ayah cakap macam tu...sbb arwah mek aku dulu pun dia cakap macam tu sebelum dia meninggal...nak tunggu aku balik baru la nak g spital...aku takut kisah lama berulang kembali..

en nizam balik time lunch tu...aku terus brtahu pasal ayah call td...
dia pun terus suruh kemas la baju...petang nnti kita balik..

we ol sampai rumah ayah dah malam...tengok ayah kat ruang tamu takde...terus tolak pintu bilik die....ayah tersenyum kt atas katil dia....muka dia nampak sgt gembira tengok aku balik..

anakda: ayah macam mana...jom kita gi spital..
ayahda: takyah la...ayah dah sihat ...
(puas aku pujuk pegi spital...tp tetap takmo...dia cakap dia sihat...)

aku pun duduk kat tepi dia, amik minyak urut...aku urut sebelah kaki...kakak urut sebelah kaki...
adik ya(anak sedara aku) urut2 belakang ayah...minyak panas yg sebotol penuh baru buka...tinggal separuh ...lama la urut ayah...sambil berbual2 ngan dia..

malam tu...aku ajak semua anak2 aku tido ngan tok ayah diorg...kitorang tido bwah ...ayah tido atas katil...itu pun puas ayah suruh aku tido atas katil biar die je tido bawah...ayah tau aku takleh tidur atas toto ...nnti sakit belakang...tp aku tknk..aku suruh ayah tido atas katil...aku pun kesian kat dia tido bawah..

jd aku tido bawah, ayah tido atas katil...tp mlm tu aku takleh tido...ayah pun takleh tido...dia batuk jd tak selsa la bernafas..setiap masa aku panggil ayah...takut ayah sakit..bila dia cakap dia ok...aku lega sikit...pastu taklama, ayah suruh aku panggil adik ya(anak sedara aku) suruh urut belakang dia...aku pun pegi panggil adik ya...adik ya pun urut...aku pun sama2 tak tido la ngan diorg....lepas urut..ayah suruh aku tido atas...dia nak duduk sandar kat katil jer..takleh nak tido...
aku pun tido la atas...sekejap jer tidonya...pastu subuh bangun ler..

esoknya...aku ajak ayah gi spital...die taknak...dia cakap die sihat...mmg macam sihat la...dia boleh naik motor...pegi kedai...beli makanan utk weol...pastu keluar balik...tak lekat kat rumah ler...gi jumpa kawan die...

petang tu aku tanya lagi...ayah betul ke taknk g spital ni...dia tetap menegaskan dia dah sihat..
aku pun cakap kat dia kalo macamtu, we ol nak balik ...sbb esoknya aku keje...anak2 sekolah...dia cakap...balik la ...dia ok...

aku pesan kat adik ya, suruh tido dengan ayah je mlm2...jgn tinggal dia...nnti ayah nak panggil senang dengar...

tapi hati aku sangat sayu bila nak balik tu...aku sedey tengok dia...muka dia pun nampak sedey tengok aku dah nak balik..adushhh...sangat sedey la..

itu last sekali aku jumpa ayah aku sebelum dia meninggal...

No comments:

Post a Comment